
Chyba większość z nas na jakimś etapie swojego życia zastanawiała się nad otwarciem własnego biznesu. Część jak pomyślała, tak zrobiła (z mniejszym lub większym sukcesem), natomiast pozostali – z całego przedsięwzięcia zrezygnowała. Powody ku temu mogą być różne, jednak najpowszechniejszym z nich jest brak pomysłu. W poniższym artykule przedstawiamy rozwiązanie tego problemu – franczyzę, która dostarcza sprawdzonej koncepcji, i która pozwala cieszyć się prowadzeniem własnej działalności.
Czym dokładnie jest franczyza?

Franczyza to nic innego jak kooperacja pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorstwami, które przed rozpoczęciem partnerstwa nie są od siebie w jakikolwiek sposób zależne. Współpraca zawierana jest pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą. Pierwszy z nich to firma, pod której szyldem działać będzie ten drugi.
Osoba, która decyduje się na wystartowanie z własnym biznesem jako franczyzobiorca zobowiązana jest do wnoszenia opłat na rzecz franczyzodawcy i prowadzenie biznesu wg jego wytycznych, ale w zamian zostaje zaopatrzona w pakiet, który umożliwia – a także ułatwia – działalność pod znakiem towarowym wspólnika.
W ramach franczyzy można sprzedawać produkty i usługi, a także – co obserwuje się coraz częściej – technologie. Tego typu działalność obarczona jest niskim ryzykiem, i właśnie między innymi dlatego jest niezłym pomysłem na własny biznes.
Zalety franczyzy
Pośród najważniejszych zalet własnego biznesu w postaci franczyzy wyróżnić można:
- Brak konieczności zastanawiania się nad pomysłem na własną firmę – koncepcję prowadzenia biznesu franczyzobiorca otrzymuje niemal na tacy,
- Franczyzodawca zapewnia pomoc przy wystartowaniu i prowadzeniu punktu – w zależności od charakteru danej działalności, pomoc może zaczynać się nawet na etapie wyboru korzystnej lokalizacji. W trakcie trwania umowy, franczyzobiorca i jego pracownicy mają także możliwość odbywania szkoleń, które usprawniają działanie firmy,
- Relatywnie niewielki koszt promocji – decydując się na współpracę z franczyzodawcą, franczyzobiorca otrzymuje licencję na używanie jego nazwy i innych znaków towarowych. Jest to doskonały sposób na ograniczenie budżetu, który przeznaczyć należy na reklamę – istnieje spore prawdopodobieństwo, że klienci znają już markę i darzą ją szacunkiem.
- Ryzyko niepowodzenia zostaje znacznie ograniczone – zdecydowana większość franczyzodawców to znane marki o ugruntowanej pozycji na rynku, z wieloletnim doświadczeniem w danej branży – nie ma więc obaw, że przedsiębiorstwo „nie wypali”,
Wady franczyzy
Jak wszystko na świecie, franczyza również nie jest wolna od wad. Zaliczyć możemy tutaj:
- Konieczność płacenia opłat na rzecz franczyzodawcy – podstawową z nich jest opłata wstępna, bez której podjęcie współpracy nie jest możliwe. Podczas właściwej działalności naszej firmy, obowiązkowe są także należności bieżące, które uzgadniane są wspólnie przez kontrahentów,
- Zobowiązania wobec franczyzodawcy – podpisując umowę franczyzową, naszym obowiązkiem jest przestrzeganie zawartych w niej zasad. Oznacza to, że biznes prowadzony musi być zgodnie z wytycznymi dostarczonymi przez partnera, który ma pełne prawo kontrolować nasze działania. Problemem może być także konieczność wprowadzania wszelkich zmian, które wynikają z inicjatywy franczyzodawcy.
- Brak samodzielności wizerunkowej – decydując się na franczyzę, należy korzystać ze znaków towarowych franczyzodawcy. W ten sposób omija nas przyjemność kreowania własnej marki, która często jest powodem do dumy,
Podsumowanie
Franczyza jest całkiem dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy chcemy posiadać własną firmę, ale nie mamy na nią pomysłu. Jest to też sposób dla osób niedoświadczonych, które pragną stawiać swoje pierwsze kroki w biznesie przy zminimalizowaniu ryzyka.